Friday, January 4, 2008

Barat ‘pilih bulu’ tegur kepincangan demokrasi

DEMOKRASI tidak pernah dianggap sempurna. Namun 2007 yang baru berlalu menunjukkan ia lebih tidak sempurna daripada apa yang dijangkakan. Tahun lalu atas nama demokrasi, dunia menyaksikan pembunuhan Benazir Bhutto di Pakistan, dakwaan sabotaj pilihan raya di Kenya, pembunuhan berterusan di Iraq dan rampasan kuasa di Thailand.

Pada masa sama, negara Barat yang demokrasinya juga kurang sempurna, terus mahu memainkan peranan sebagai ‘penjaga’ demokrasi, menegur siapa yang mereka anggap tergelincir daripada landasan demokrasi. Kuasa Barat ini memainkan peranan berkenaan seolah-olah negara membangun masih berstatus jajahan.

Sebagai contoh, apabila negara kita sendiri bertindak menahan beberapa orang pencetus demonstrasi di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), ada kuasa Barat yang menegur. Bagaimanapun yang peliknya si penegur ini sendiri menahan orang tanpa bicara. Bukan sekadar itu, tahanan berkenaan turut dilucutkan hak habeas corpus - hak mempertikaikan penahanan mereka di mahkamah.

Sekurang-kurangnya di negara kita, tahanan ISA tetap mempunyai hak demikian. Bagaimana sekali pun ditunjukkan kepincangan mereka, kuasa Barat ini tetap mahu memainkan peranan sebagai penjaga demokrasi. Minggu ini saja Kenya ditegur dengan dakwaan peti undi dicabul dalam pemilihan negara itu yang berakhir dengan kemenangan presiden sedia ada dan disusuli dengan rusuhan.

Apabila ada saja rusuhan, pengeboman, ahli politik dan wartawan dipenjarakan, rampasan kuasa, Barat akan tampil menegur. Kalau sebelum ini, satu atau dua ibu kota negara Barat yang kerap memainkan peranan penegur ini, kini muncul pula beberapa lagi ‘jaga baru’. Pesanan yang mereka sering sampaikan adalah hak demokratik rakyat harus dihormati dan pilihan raya harus diadakan secara bebas, adil dan selamat.

Sebenarnya, tidak ada salah terhadap teguran ini. Jika diambil secara positif teguran boleh membawa perubahan kepada persekitaran yang tidak adil, malah kadang kala bertindak sebagai benteng kepada perlakuan kejam ke atas rakyat yang ditindas. Memang benar kita tidak boleh melihat saja apabila jiran kita atau sesiapa saja ditindas. Sekurang-kurangnya kita menegur mereka yang bertindak zalim, jika tidak mampu berbuat lebih daripada itu.

Namun, masalahnya adalah jika teguran itu tidak ikhlas atau teguran itu dibuat oleh pihak yang dirinya tidak sempurna. Apa yang dapat dilihat sekarang ialah kuasa Barat ini ‘memilih bulu’ untuk menegur. Israel sebagai contoh, jarang sekali ditegur oleh mana-mana kuasa Barat, walaupun demokrasi diamalkan Tel Aviv jauh sekali daripada nilai demokrasi Barat.

Pembunuhan, pengusiran dan ketidakadilan yang dilakukan Tel Aviv semuanya dianggap ‘perlu’ oleh Barat demi melindungi ‘hak’ Israel untuk wujud. Iran sebaliknya, menjadi negara belasahan Barat. Segala dilakukannya semuanya dianggap ancaman kepada keselamatan dunia. Program nuklearnya terus diperangi tanpa mengambil kira hak Teheran untuk membangunkan kuasa nuklear bagi tujuan aman.

Kini semuanya terbongkar, segala tuduhan Barat terhadap niat nuklear Iran tidak benar dan dilakukan tanpa usul periksa yang mendalam. Teheran terbukti tidak lagi terbabit dalam pembangunan senjata nuklear. Walaupun, nasi belum jadi bubur, hampir Iran menjadi medan ujian senjata kuasa barat, seperti negara jiran, Iraq yang kini dikatakan diceroboh atas nama demokrasi, selepas terbukti tuduhan melulu Washington bahawa Baghdad memiliki senjata pemusnah besar tersasar. Selain ‘pilih bulu’, Barat juga bertindak seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul.

Di sesetengah negara Barat sendiri hak demokrasi rakyatnya dan orang lain dipijak atas nama memerangi keganasan. Apakah status demokrasi masih boleh diberi kepada negara Barat? Apakah ciri demokrasi seperti kebebasan bersuara, kebebasan diri, pilihan raya yang adil dan bebas serta keluhuran undang-undang (seperti due process) masih wujud di Barat?

Seperti banyak negara di dunia membangun, negara Barat juga kini cenderung memberi keutamaan kepada soal keselamatan dan kemakmuran. Berikutan itu, apakah negara Barat ini yang demokrasinya sudah jatuh sama statusnya dengan negara ketiga, masih layak menegur negara membangun? Sama ada layak atau tidak layak, oleh kerana mereka memiliki kuasa senjata dan ekonomi, negara Barat akan terus menegur atau dalam kes Israel tidak menegur.

Tahun baru membawa harapan baru. Menjelang akhir tahun, kita akan tahu siapa yang bakal menghuni Rumah Putih di Washington. Doa 2008, janganlah penghuni baru itu pula turut mahu menjadi presiden ‘aktivis demokrasi perang’ seperti presiden sebelumnya.

Penulis ialah Pengarang Meja Luar Negara, Berita Harian

No comments: