Tuesday, January 1, 2008

Tamu Selasa: UiTM lahir produk berkualiti

Bersama Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Datuk Seri Prof Dr Ibrahim Abu Shah

Melayu makin berjaya sama ada di bumi sendiri, peringkat global

SEBAGAI sebuah institusi pengajian tinggi unik yang hanya dibuka kepada kaum Bumiputera, apakah keistimewaan UiTM, dalam keadaan sekarang ini?

Pengalaman saya selama memegang tampuk pimpinan sebuah institusi yang hanya dikhaskan untuk pelajar Bumiputera enam tahun lalu, memberi satu pengalaman istimewa dan mengagumkan. Walaupun pergaulan pelajar hanya berkisar sesama kaum dan agama, pemikiran serta kesungguhan mereka untuk bersaing begitu memberangsangkan. Masing-masing bersaing untuk terus maju dan persaingan yang sihat itu dapat dilihat menerusi pencapaian akademik dan aktiviti kokurikulum yang diiktiraf pada peringkat universiti dan antarabangsa. Mungkin ada yang mengatakan pemikiran pelajar lebih terbuka jika mereka mempunyai rakan daripada pelbagai kaum dan keturunan. Ini tidak dinafikan ada kebenarannya. Namun, saya secara peribadi mengatakan yang terhad itu tidak menghalang mereka untuk membina pemikiran yang lebih kreatif dan mempunyai daya tahan yang tinggi. Prestasi UiTM dengan graduannya diterima warga korporat sudah cukup membuktikan orang Melayu itu sendiri mampu berada pada satu tahap yang cemerlang jika mereka dibimbing dan dipupuk dengan semangat serta motivasi berterusan. Bermula dengan sebuah kampus kecil di Jalan Othman Petaling Jaya dengan jumlah pelajar seramai 80 orang, kini UiTM terus mara dengan jumlah pelajar seramai 116,000 di 20 kampus seluruh negara.

Sejak beroperasi 51 tahun iaitu hampir sebaya dengan usia kemerdekaan negara, adakah kejayaan yang ditempa mencerminkan kejayaan orang Melayu secara holistik?

Dari segi akademik dan tahap kejayaan profesional, UiTM kini boleh berbangga kerana ramai pemegang jawatan tertinggi agensi kerajaan mahupun swasta disandang graduan UiTM. Masing-masing adalah produk institusi Melayu. Lahirnya sebahagian besar teknokrat Melayu hari ini adalah hasil daripada kesungguhan pemimpin institusi ini sendiri yang juga diadakan serta digerakkan cendikiawan Melayu. Stigma umum yang mengatakan orang Melayu tidak boleh maju kini sudah tidak relevan. Sebagai contoh, ramai anak Melayu lulusan Institut Teknologi Mara (ITM) sebelum dinaikkan taraf kepada UiTM lapan tahun lalu, dihantar ke luar negara untuk melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Muda, Sarjana dan Ijazah Doktor Falsafah. Pengetahuan, kemahiran serta pengalaman kini mampu membawa mereka ke satu dunia yang lebih sengit saingannya dengan memegang jawatan utama sebagai ahli akademik sama ada di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) mahupun swasta yang diasaskan bukan Melayu. Kejayaan yang dicipta UiTM ini membuktikan orang Melayu tidak bodoh, tidak malas bahkan kita hebat bukan saja pada peringkat negara, malah peringkat dunia. Terbukti hari ini, alumni UiTM adalah peneraju utama sektor awam dan swasta. Sistem pendidikan yang diterapkan di UiTM menunjukkan sekumpulan Melayu daripada generasi sebelum ini berjaya membawa orang Melayu generasi muda ke tahap yang terbaik. Terbukti, Melayu kini sama handal dan mampu duduk sebaris bangsa lain. Kejayaan ini sebagai penanda aras pencapaian bangsa Melayu, ia sekali gus memecahkan sempadan psikologi sebelum ini yang menganggap orang Melayu tidak berdaya saing.

Adakah faktor penjajah menyebabkan Melayu terkebelakang berbanding bangsa lain di negara ini?

Sepanjang menjadi pelajar, pendidik dan menerajui institusi Melayu, saya dapat rasakan Melayu tidak mahu terus hidup miskin, dihina dan diperlekehkan. Sebagai warga pribumi, maruah mereka mesti dipelihara dan kemurnian bangsa dijaga. Tidak dinafikan faktor sejarah turut dikaitkan dengan kemunduran Melayu. Bagaimanapun, kemiskinan itu bukanlah untuk diwarisi sebaliknya perlu ditebus dengan kejayaan untuk dibekalkan kepada generasi akan datang. Pendekatan pecah dan perintah British menjadi punca utama Melayu terus tinggal di kampung. British membawa masuk imigran untuk pekerja dan kakitangan pengurusan dalam menjana ekonomi Malaya ketika itu termasuk Singapura. Imgiran di bandar diberikan pelbagai kemudahan serta infrastruktur dan sistem pendidikan terbaik. Hasilnya sudah semestinya masyarakat bandar. Siapa mereka kalau bukan kaum imigran tadi. Dalam masa kaum imigran mengecapi kejayaan, Melayu masih terus di kampung bekerja sebagai nelayan pantai dan petani kecil. Jika diberi jawatan sekalipun hanya sebagai pembantu pejabat dan paling tinggi kerani. Bagi saya yang lepas biarkan ia berlalu, usah dikenang. Kini tiba masanya Melayu bangkit dan bangun mendapatkan semula hak mereka sebagai bangsa bermaruah di bumi sendiri. Pelbagai sokongan diberikan bermula dengan biasiswa kecil persekolahan hinggalah kepada kuota membeli hartanah di bandar semua sudah tersedia.

Adakah Datuk Seri setuju kejayaan Melayu masa kini adalah hasil bantuan serta subsidi kerajaan?

Kerajaan sesuatu bangsa di Malaysia khususnya Melayu tidak boleh dikaitkan dengan subsidi mahupun bantuan kerajaan semata-mata, sebaliknya ia perlu dinilai dalam pelbagai sudut dan perspektif. Jika kita berbincang mengenai subsidi, semua bangsa di negara ini menikmati subsidi. Sebagai contoh, harga minyak petrol, sebahagian daripadanya adalah atas subsidi kerajaan, begitu juga dengan kadar faedah pengurusan tabung pendidikan tinggi juga subsidi kerajaan. Kejayaan bangsa lain ketika zaman penjajah turut dibantu kerajaan British ketika itu. British menyediakan kemudahan pendidikan terbaik kepada anak imigran dengan guru dibawa terus dari United Kingdom. Tanpa disedari, mereka sejak awal lagi sudah menikmati subsidi. Tidak salah jika orang Melayu dibantu kerana sebagai warga pribumi mereka berhak mendapat bantuan itu, kerajaan membantu Melayu tanpa menjejaskan hak bukan Melayu, hatta penganggur di negara maju sekali pun mendapat subsidi dalam bentuk elaun bulanan.

Kejayaan UiTM membawa sama perspektif positif kepada imej orang Melayu, adakah ia turut diiktiraf pada peringkat antarabangsa?

Setakat ini prestasi yang dipegang UiTM begitu membanggakan sama ada dalam negara mahupun pada peringkat antarabangsa. Contohnya, sejak kerajaan membuka kuota lima peratus kepada IPTA untuk mengambil pelajar antarabangsa, UiTM mendapat permohonan yang begitu banyak terutama daripada lepasan sekolah dari negara sekitar nusantara dan Asia Barat. Malah, laporan Unit Pengambilan Universiti melaporkan jumlah permohonan kemasukan ke UiTM meningkat dari semasa ke semasa. Bila permohonan meningkat pastinya kualiti pengambilan pelajar tidak boleh dipertikai. Pemohon ini adalah daripada generasi kedua graduan, ibu bapa yang terdiri daripada graduan UiTM lebih selesa menjadikan UiTM sebagai pilihan utama berbanding universiti lain. Begitu juga pengiktirafan daripada industri pendidikan swasta, pihak pengurusan UiTM perlu meneliti setiap permohonan sebelum meluluskan sebarang program usaha sama walaupun membabitkan institusi ternama. Antara pengiktirafan yang diberikan pada peringkat antarabangsa ialah UiTM menjadi IPTA pertama mendapat mandat syarikat automotif terkemuka dunia Daimlerchrysler AG di Stuggart, Jerman. Pengiktirafan itu diterjemahkan dengan menyediakan tujuh tempat setahun kepada pelajar cemerlang Fakulti Kejuruteraan Mekanikal mengikuti latihan amali selain di loji di Jerman serta mengikuti kursus bahasa Jerman sebelum berlepas.

Pengarah pertama ITM, Tan Sri Arshad Ayob ada mengatakan antara langkah awal mengubah minda masyarakat Melayu untuk lebih berdaya saing, selain memberikan motivasi ialah dengan mendisiplinkan perutnya kerana beliau yakin jika orang mampu diatur, ia memberi impak kepada keseluruhan individu berkenaan?

Ketika awal penubuhannya, pelbagai usaha dibuat bagi membentuk masyarakat Melayu yang lebih berdisiplin dan tekun. Antara usahanya ialah dengan menukar menu makanan. Orang Melayu memang bergantung penuh dengan nasi. Ironinya di sini tindakan itu rasional kerana pengambilan nasi berlebihan menyebabkan pelajar mudah mengantuk dan bila badan lesu, mereka malas ke kelas terutama pada sebelah petang. Amalan ditukar, satu reformasi dilakukan. Nasi digantikan roti sandwic pada waktu makan tengah hari. Saya antara salah seorang pelajar yang merasakan zaman berkenaan. Pada awalnya memang perit, sebab setiap hari makan nasi bila kena roti lapar sentiasa. Bagaimanapun, lama kelamaan sudah menjadi biasa. Ada pengajarannya, setiap orang itu boleh menukar minda dan persepsinya sendiri. Mereka boleh berubah jika sedia berhadapan dengan segala dugaan dan rintangan.

No comments: