Tuesday, January 1, 2008

Mengawal kesan kenaikan harga minyak

Oleh Norfatimah Ahmad

Rombakan sistem subsidi menerusi konsep pengagihan lebih adil langkah bijak

KERAJAAN sudah berjanji tidak menaikkan harga minyak pada 2007 dan janji itu sudah tertunai dengan tiada sebarang kenaikan berlaku sepanjang 2007 yang melabuhkan tirainya semalam. Hari ini, kita sudah melangkah ke tahun baru 2008, bermakna jaminan kerajaan itu juga, sekali gus terbatal.

Apakah harga minyak pada tahun ini akan dinaikkan? Bayangan awal sudah diluahkan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kelmarin, apabila menyatakan bahawa negara ini akan bankrap jika kerajaan menurunkan harga minyak yang kini melambung naik di pasaran dunia.

Tetapi kerajaan tidak akan sewenang-wenangnya berbuat demikian. Kerajaan mungkin merombak sistem pengagihan subsidi bagi memastikan pengagihan lebih adil dan hanya rakyat yang benar-benar layak serta berhak, menikmati keistimewaan itu, bukannya golongan kaya.

Ia bermakna, walaupun harga minyak dinaikkan nanti, kerana desakan tekanan harga minyak pada peringkat antarabangsa yang tiada tanda harganya akan menurun, kerajaan akan berusaha untuk terus memberi subsidi, tetapi untuk golongan yang memerlukan saja, supaya rakyat biasa tidak berasa bebanan yang terlalu berat.

Baru-baru ini Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (Mier) menjangka kerajaan akan menaikkan harga minyak pada kadar tidak terlalu membebankan pengguna iaitu antara 30 sen hingga 40 sen seliter, berbanding desas-desus melebihi 50 sen seliter.

Hujah Mier, jika harga minyak kekal pada tahap sekarang atau meningkat lagi pada masa depan, kerajaan tidak mempunyai banyak pilihan untuk menaikkan harga bahan api itu, bagi mengurangkan beban menerusi subsidi yang perlu ditanggung.

Jelas di sini, jika kerajaan tidak menaikkan harga minyak, jurang bajet defisit menjadi semakin besar memandangkan kerajaan kini menanggung subsidi berjumlah RM35 bilion sehingga Mac 2007.

Malah, Pengarah Eksekutif Mier, Datuk Dr Mohamed Ariff Abdul Kareen turut menegaskan ketika ini harga runcit petrol di Malaysia adalah kedua terendah di dunia dan beliau yakin kerajaan amat bertimbang rasa dalam membuat keputusan menaikkan harga minyak.

Kali terakhir kerajaan menaikkan harga minyak ialah pada 28 Februari 2006 iaitu sebanyak 30 sen seliter bagi harga runcit petrol dan diesel serta 30 sen sekilogram bagi gas petroleum cecair (LPG).

Harga runcit petrol premium RON97 semasa di Semenanjung adalah RM1.92 seliter, petrol RON92 RM1.88 seliter, diesel RM1.581 seliter dan LPG RM1.75 sekilogram.

Harga minyak meningkat ke paras rekod, hampir mencecah harga AS$100 setong.

Persoalannya di sini, apakah kata-kata orang kuat Mier itu adalah petanda akan berlaku kenaikan harga bahan api itu tahun ini.

Tiupan angin yang membawa perkhabaran akan berlaku kenaikan harga minyak juga makin ketara apabila baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi secara terbuka menegaskan kerajaan sukar mengekalkan subsidi ekoran harga minyak dunia yang terus meningkat.

Bagaimanapun, Mier meredakan kegusaran rakyat apabila berpendapat kerajaan dijangka tidak memindahkan sepenuhnya kesan kenaikan harga minyak kepada rakyat jika memutuskan untuk menaikkan harga bahan api itu bagi mengurangkan beban subsidi yang ditanggungnya, andai harga minyak global kekal pada tahap sekarang atau meningkat lagi pada masa depan.

Di persimpangan ini - sama ada kenaikan harga minyak akan berlaku atau tidak, persoalan ini masih menjadi tanda tanya dan tentunya kerajaan mengambil kira pelbagai faktor seperti politik dengan semakin dekatnya pilihan raya umum dan kedudukan ekonomi negara sebelum keputusan mengenainya dibuat.

Kenaikan harga minyak tentu mempengaruhi kos pengangkutan dan pengeluaran, seterusnya barang lain. Cuma persoalannya sejauh mana kesan negatif berikutan kenaikan harga minyak itu dapat dikawal.

Sekiranya usaha untuk menambahkan pengeluaran minyak tidak dilakukan dengan segera, harga minyak mungkin meningkat ke paras tidak munasabah dan menyebabkan krisis ekonomi lebih serius dalam tempoh beberapa tahun mulai sekarang.

Bahang dan kesan kenaikan harga minyak ini bukan saja dirasai negara membangun, malah negara maju seperti Britain. Jika berlaku krisis bahan api ini, perkhidmatan hospital dan sekolah pasti terjejas serta mengganggu bekalan makanan dan kehidupan masyarakat.

Bayangkan apabila stesen minyak terpaksa ditutup kerana kekurangan bekalan minyak. Akibatnya berlaku kesesakan teruk di stesen minyak kerana orang ramai berebut dan beratur untuk mengisi minyak kenderaan masing-masing.

Hal ini, bukan mustahil kerana beberapa tahun lalu masalah kekurangan diesel di negara kita menyebabkan hal ini berlaku. Kekurangan minyak juga menyebabkan sampah gagal dikutip dan beberapa perkhidmatan berasaskan penggunaan minyak juga mengalami gangguan serius.

Tentunya kita mengharapkan keadaan yang digarap di atas tidak melanda negara ini, lebih-lebih lagi dalam usaha kerajaan untuk mencapai matlamat Rancangan Malaysia kesembilan dengan Misi Nasional yang begitu lengkap dan padat bagi manfaat rakyat di bandar dan desa tanpa mengira agama, bangsa serta kedudukan.

Walau apa juga yang diperkatakan, kebimbangan dan amaran disuarakan beberapa pihak sebelum ini bahawa krisis ekonomi lebih besar akan berlaku berikutan kenaikan harga minyak perlu diberikan perhatian sewajarnya Pertubuhan Negara Pengeluar dan Pengeksport Minyak (Opec).

Harga minyak seharusnya dikawal bagi mengelak mana-mana pihak melakukan spekulasi dan memanipulasi bahan itu sehingga harganya melambung pada tahap tertinggi kerana memang tidak boleh disangkal - minyak adalah sumber utama yang menggerakkan sektor perindustrian, pengangkutan, penjanaan elektrik dan perkhidmatan lain.

Berasaskan kesedaran bahawa minyak penting untuk 'menghidupkan' rakyat dan negara, Barisan Nasional (BN) sentiasa mengambil langkah dan membuat sebarang keputusan dengan mengamalkan pendekatan berpijak di bumi nyata.

Baru-baru ini, dengan penuh yakin pemimpin BN menempelak sikap pembangkang yang hanya gemar menabur janji tetapi tidak pernah menepati janji pada rakyat.

Kelmarin, Najib dengan nada sinis ditujukan kepada pembangkang, mengingatkan rakyat Sabah bahawa pelbagai janji manis ditaburkan pihak pembangkang hanya sekadar memperbodohkan rakyat.

"Mereka datang ke Sabah menabur janji, kononnya jika berkuasa, harga minyak turun. Semua ini tidak masuk akal. Harga minyak naik di seluruh dunia, tetapi kita pertahankan harga minyak di negara ini dan paling rendah berbanding negara lain," katanya ketika mengadakan lawatan ke negeri itu.

Malah, kata Timbalan Perdana Menteri, Malaysia bukan negara Arab yang kaya dengan minyak dan pengeluaran negara hanya kira-kira 700,000 tong setahun.

Memang selama ini pun, keprihatinan kerajaan BN untuk membela nasib dan kebajikan rakyat tidak dinafikan dan berdasarkan tanggungjawab itu juga isu harga minyak turut disentuh pada perhimpunan agung Umno baru-baru ini.

Misalnya, Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin ketika membahaskan usul Ekonomi dan Pendidikan mencadangkan kerajaan merombak sistem subsidi bagi memastikan pengagihan lebih adil dan hanya rakyat yang benar-benar layak serta berhak, menikmati keistimewaan itu, bukannya golongan kaya.

Malah, Khairy menegaskan sistem subsidi yang diamalkan sekarang bukan saja tidak adil kepada golongan miskin, malah satu pembaziran kerana turut dinikmati golongan kaya.

Dan jika diteliti peri pentingnya isu ini untuk menjamin kemenangan lebih selesa BN pada pilihan raya umum akan datang, tentunya janji melaksanakan penstrukturan semula sistem subsidi menerusi konsep pengagihan lebih adil yang mensasarkan rakyat berpendapatan rendah sebagai penerima utama bantuan itu akan diusahakan hingga berjaya.

No comments: