Tuesday, January 1, 2008

Pembangunan rohani, jasmani Terengganu biar berjalan seiring

Oleh Wan Ahmad Ismail

HARI ini Kuala Terengganu menjadi Bandar Raya Warisan Pesisir Air yang pertama dan terulung di negara ini.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh, sudah dan akan melakar banyak lagi sejarah bagi membangun serta mencantikkan Kuala Terengganu yang tidak pernah diimpikan sebelum ini.

Kuala Terengganu mencipta banyak lagi sejarahnya selepas ini kerana sudah terbukti Terengganu menjadi negeri pertama menerima kedatangan Islam.

Kuala Terengganu pastinya menjadi bandar raya pertama di Malaysia mempunyai banyak warisan yang tertanam untuk dikumpul dan dibangunkan selepas ini.

Yang pasti Terengganu Le Ning atau Kuala Terengganu Le Ning sudah banyak berubah dan akan terus berubah dari segi pembangunan rohani dan batin, yang perlu berjalan seiringan.

Bila berjalan seiring, gandingannya pasti kukuh. Bila ada kekukuhan ditambah dengan keimanan, maka amat payah ditumbangkan. Tidak ada lagi suara sumbang yang kedengaran.

Percayalah, Terengganu dan Kuala Terengganu akan benar-benar mewarisi warisan yang akan ditinggalkan selepas ini dan sudah pun ditinggalkan sebelum ini seperti Kota Duyung.

Menerusi kepemimpinan mantap dan matang Idris, Terengganu khususnya Kuala Terengganu sudah memahat sejarah mencipta tamadun. Datang dan lihat sendiri apa yang sudah berlaku di Terengganu terutama di Kuala Terengganu.

Namun, perjalanan masih jauh dan banyak onak dan durinya. Jika kita kenal akan onak dan duri itu, maka mudah bagi pemerintah untuk mencabutnya iaitu seperti menarik rambut dalam tepung.

Berikut, kita amati mesej Idris menerusi puisinya bertajuk Tidak Pernah Sebelum ini:

Tidak pernah sebelum ini,

Tidak terlintas di fikiran ini,

Tidak tergambar kecuali mimpi,

Kini semuanya terhampar luas,

Menjadi realiti,

Yang pasti!


Slogan ‘Terengganu Cantik, Budaya Menarik, Orangnya Baik-Baik’ sering disebut dan diperkatakan di mana-mana. Yang jelas pembinaan Taman Tamadun Islam menjadi bukti dan menjadi bertambah kukuh bunyi bandar raya warisan itu dengan terbinanya Gedung Kesenian Terengganu. Melaluinya Generasi Ulul-Albab akan muncul sebagai penanda.

Semoga Kuala Terengganu benar-benar berubah dengan susunan sekelilingnya penuh teratur dan tersusun, tetapi tidak ‘cukang cemakeng’. Rakyat dan penduduknya juga perlu berubah iaitu daripada berfikiran negatif kepada positif.

Jika Idris saja yang hebat, tidak wakil rakyatnya, tidak kakitangan kerajaannya dan tidak juga rakyatnya, maka tidak menjadi warisan ‘orang baiklah‘ jadinya.

Jadilah Terengganu benar-benar mempunyai ‘Budaya Menarik, negeri Cantik dan Orangnya Baik-Baik’. Hidupkan lagu tradisi, lagu rakyat. Rakyat juga perlu diajak menyanyi lagu tradisi dan lagu rakyat itu. Namun, rakyat jangan lupa akan atur dan peraturan dalam hukum al-Quran dan hadis.

Burung kenek-kenek,

Terbang tinggi-tinggi;

Pesanlah datuk nenek,

Menjadi manusia penuh pekerti.



Burung kenek-kenek,

Hinggap di pokok selasih;

Pesanlah datuk nenek,

Jadilah manusia berterima kasih.

No comments: