Friday, January 4, 2008

Natipah raih RM15,000 sebulan hasil ikan air tawar

Oleh Siti Nor Saadah Md Yusof

BERKAT mengusahakan tanah sawah terbiar, seluas dua hektar kira-kira 25 tahun lalu, kini mampu membuatkan seorang pengusaha di Kampung Ulu Sungai Buloh, Alor Gajah, Melaka, tersenyum lebar apabila projek ternakan ikan air tawar di kawasan itu, berupaya memberi pulangan lumayan.

Pengusaha berkenaan, Natipah Isnin, 48, sekarang mampu meraih pendapatan kasar antara RM10,000 hingga RM15,000 sebulan sekali gus membuktikan bidang pertanian menjanjikan pulangan lumayan jika diusahakan secara tekun.

Natipah yang dibantu suaminya, Kamarudin Hashim, 49, yang bekerja di Risda dan dua anaknya kini aktif membina empayar perniagaan ikan air tawar kerana mendominasi bekalan ikan air tawar bagi kawasan selatan khususnya di Melaka, Negeri Sembilan dan Johor.

Pada awalnya, beliau yang juga Ahli Lembaga Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Alor Gajah ini mengusahakan tiga kolam ikan milik keluarga di atas tanah terbabit yang kemudiannya diperluaskan kepada 20 kolam ikan seluas 0.2 hektar setiap satu.

Antara ikan air tawar diternak ialah keli Afrika, patin, tilapia merah, bawal merah, lee koh, jelawat dan lampam jawa untuk dipasarkan ke pasar tani, restoran serta pengusaha kolam pancing.

Mengimbau pembabitannya dalam dunia perniagaan, Natipah berkata, beliau terdedah kepada dunia ternakan ikan air tawar sejak berusia belasan tahun, selepas melihat ibu bapanya yang menternak ikan secara kecil-kecilan sebagai hobi selain sumber pendapatan sampingan.

Berbekalkan minat yang mendalam dan semangat tinggi untuk menceburi bidang yang lazimnya dipelopori lelaki, Natipah bertekad mengusahakan projek ternakan ikan air tawar secara serius menerusi syarikatnya, Kamnat Enterprise.

Berdasarkan pengalamannya, pasaran ikan air tawar 10 tahun lalu agak lembap berikutan tidak ramai yang menggemari ikan berkenaan sehinggalah sekitar 2000, perniagaan kembali bernafas apabila Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) mengadakan promosi makan ikan air tawar.

Dengan hasrat mengusahakan perniagaan berskala besar, Natipah mengguna pakai kaedah pembiakan dan pengeluaran benih ikan seperti disaran Jabatan Perikanan bagi pembiakan ikan dalam kuantiti yang banyak.

Teknik suntikan kepada induk ikan jantan dan betina dengan sejenis hormon dikenali 'Ovaprim' bagi tujuan penetasan mampu menghasilkan anak ikan yang cepat matang dan disenyawakan keesokan harinya dengan memicit perut ikan sebelum dimasukkan ke dasar tangki penetasan.

Bagi mengurangkan kos penternakan, beliau turut membiak sendiri benih ikan keli dengan bantuan Fama yang menyediakan pusat penetasan benih ikan di kawasan ternakan.

Jumlah benih ikan yang dimuatkan ke dalam kolam adalah berbeza mengikut jenis. Bagi ikan patin, kepadatan benih ikan bagi sebuah kolam berukuran 0.2 hektar ialah 30,000 ekor, manakala bagi ikan keli pula boleh mencecah 50,000 ekor dalam sesebuah kolam.

Ikan berkenaan diberi makan palet ikan atau dedak khas dua kali sehari pada waktu pagi dan petang, manakala bagi ikan pada peringkat tumbesaran diberi makan sisa pemprosesan sekali saja pada waktu petang.

Tahap matang ikan mencecah usia dua hingga enam bulan bergantung kepada jenis ikan. Ikan keli misalnya, mencapai tahap matang dengan cepat sekitar dua hingga tiga bulan apabila dilepaskan ke kolam tanah, berbanding kolam konkrit atau kanvas yang mencapai tahap matang pada usia tiga hingga empat bulan.

Hanya ikan yang mencapai saiz 20 sentimeter dan berat purata 200 gram akan dipilih untuk dipasarkan. Selepas tiga bulan semua ikan akan dipasarkan sejuk beku atau hidup tanpa mengira saiz. Ikan tilapia, patin dan lampan jawa mengambil masa enam bulan untuk membesar.

Secara purata, kolam ikan mampu mengeluarkan hasil 100 kilogram sehari atau 10 hingga 15 tan ikan dalam tempoh sebulan pada harga antara RM3.50 hingga RM6 sekilogram.

Kerja menguruskan ternakan ikan dilakukan sendiri dengan bantuan dua pekerja tetapnya, selain mempunyai 10 pekerja lain terdiri daripada penduduk setempat yang dibayar gaji secara tetap dan kontrak.

Bersandarkan kepada keyakinan bahawa tiada jalan pintas untuk menggenggam kejayaan, wanita berjiwa kental ini layak digelar wanita besi kerana membuktikan beliau mampu bersaing dengan pengusaha lain khususnya lelaki yang mengusahakan bidang serupa dengannya.

Selain ternakan ikan, Natipah mengusahakan pusat pengumpulan ikan dengan mengguna pakai kaedah pembenihan ikan air tawar yang dipelajari ketika kursus anjuran Jabatan Perikanan di Pusat Latihan Perikanan Air Tawar, Kuala Kangsar, Perak.

Beliau membeli ikan kecil daripada pengusaha lain di sekitar kampung dan kemudian diternak semula sehingga mencapai saiz yang sesuai untuk dipasarkan.

Kejayaannya turut mendapat pengiktirafan apabila dianugerahkan Anugerah Paladang Jaya Wanita peringkat kebangsaan dua tahun berturut-turut pada 2001 dan 2002 selain merangkul anugerah yang sama bagi peringkat negeri bermula 1999 hingga 2006.

Menyedari permintaan yang tinggi terhadap pasaran ikan air tawar, Natipah berhasrat untuk memperkembangkan bidang perniagaannya dengan menumpukan kepada penghasilan produk berasaskan ikan air tawar.

“Kami berhasrat untuk mengeluarkan produk ikan salai, pekasam, ikan masin serta bebola ikan untuk dikomersialkan pada masa depan. Semuanya masih pada peringkat perancangan dan kami mensasarkan tempoh dua hingga tiga tahun untuk menjayakannya,” katanya.

5 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Ade no pn natipah x..?? Sye nk hubungi utk mklumat lebih detail..

Unknown said...

Ade no pn natipah x..?? Sye nk hubungi utk mklumat lebih detail..

Unknown said...

Ade no pn natipah x..?? Sye nk hubungi utk mklumat lebih detail..

Unknown said...

Ade no.plan natural nie x..??sbb sye nk hutang.