Wednesday, January 2, 2008

Kebebasan bersuara tanpa batas ancam keamanan

GOLONGAN ekstrem atau pelampau wujud di mana-mana tanpa mengira kaum dan fahaman agama. Mereka sanggup menggunakan kekerasan dan mengorbankan nyawa manusia yang tidak berdosa untuk mencapai matlamat. Kes pembunuhan Benazir Bhutto di Pakistan dan siri letupan bom di Sungai Golok menjelang akhir tahun baru kelmarin adalah contoh terbaru tindakan pelampau walau apapun matlamat perjuangan mereka. Sebagai manusia yang cintakan keamanan dan mentaati ajaran agama, kita tentu tidak mahu kejadian seperti itu berlaku di negara ini. Majoriti rakyat mengharapkan negara bebas daripada sebarang kegiatan berbentuk melampau sama ada pelampau kaum, agama atau alam sekitar sehingga menakutkan orang ramai untuk menjalani urusan seharian. Justeru, amat tepat apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, dalam amanat Tahun Baru 2008 mengajak rakyat supaya tidak memberi ruang kepada golongan pelampau untuk cuba mempengaruhi atau menentukan agenda negara. Sebaliknya, beliau mahu segala usaha mestilah menjurus kepada hasrat memberi manfaat serta faedah kepada semua rakyat, bukannya menyahut desakan golongan yang mempunyai pemikiran sempit.

Mesej ini seharusnya menjadi pegangan semua rakyat tanpa mengira kaum supaya tahun baru 2008 ini menjadi tahun yang penuh harmoni dan aman supaya rakyat berbilang kaum dapat hidup lebih selesa. Kita harus bersyukur kerana Malaysia tetap aman sejak merdeka lebih 50 tahun lalu meskipun sedikit terencat oleh peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Lihatlah apa terjadi di beberapa negara lain dan terbaru di Pakistan. Ketidakstabilan Pakistan turut dirasai negara jiran seperti India yang kini bimbang dengan limpahan keganasan merebak ke situ. Kita akui ada sebilangan rakyat kita menyatakan bahawa amalan demokrasi perlu memberi ruang untuk bersuara tetapi mereka lupa, kebebasan bersuara tiada gunanya jika tidak diamalkan dengan rasa tanggungjawab. Kebebasan mutlak dan tanpa batasan boleh memberi kesan buruk. Kita tidak harus terpengaruh dengan desakan kebebasan bersuara, tetapi tidak mengambil kira perasaan atau sensitiviti orang lain. Kita sudah banyak menyaksikan pelbagai musibah dan bencana menimpa negara lain disebabkan kebebasan bersuara tanpa had. Sebab itulah majoriti rakyat marah apabila tercetus beberapa kejadian demonstrasi jalanan yang didukung kumpulan tertentu baru-baru ini, kerana ia lebih banyak mendatangkan kesan negatif termasuk kepada peniaga.

Sebarang rasa tidak puas hati seharusnya disuarakan melalui saluran tertentu bukan menerusi demonstrasi jalanan. Rakyat yang mampu berfikir secara rasional tidak akan membenar atau merelakan sebarang anasir untuk merosak serta mencemarkan keharmonian yang dibina sejak sekian lama. Perasaan muhibah, sikap bertolak ansur dan pendekatan bersederhana adalah rahsia kemakmuran serta keharmonian yang perlu sentiasa dipupuk. Perasaan itu jugalah yang berjaya merobohkan benteng pemisah yang wujud disebabkan perbezaan kaum, agama, pangkat mahupun kedudukan di negara ini. Menjadi tanggungjawab setiap individu untuk memastikan kestabilan dan keharmonian tidak tercalar melalui sebarang tindakan ekstrem. Kita harus bersama-sama berganding bahu mempertahankan keamanan dan kemakmuran yang kita nikmati ini. Rakyat perlu menolak puak pelampau agama, selain meningkatkan pemahaman mengenai pelbagai agama dan budaya semua kaum bagi menangkis semua ancaman yang boleh menggugat survival bangsa serta masa depan negara. Ancaman oleh sekumpulan kecil rakyat itu boleh dihindari apabila masyarakat majmuk tanpa mengira fahaman agama dan perbezaan budaya bersedia hidup bersatu padu dan sentiasa memberi sokongan penuh kepada kerajaan yang dipilih rakyat.

No comments: