Thursday, January 3, 2008

Bersama Diplomat: Cuba berhak tuntut Guantanamao

Oleh Carlos A Amores

ISU kem tahanan Amerika Syarikat di Teluk Guantanamao banyak mencetus kontroversi terutama sepanjang kempen AS ‘memerangi keganasan' sejak 11 September, 2001. Kini, dipercayai lebih 300 tahanan, majoriti beragama Islam berada di kem yang terletak di dalam wilayah Cuba.

Walaupun negara kami ‘menyewakan’ teluk ini kepada AS untuk membolehkan Cuba merdeka, rakyat Cuba sehingga hari ini tidak pernah mengambil sesen pun daripada bayaran sewa yang amat mengaibkan Kerajaan Cuba.

Sejarah AS di Teluk Guantanamao bermula pada 1902, apabila wilayah ini dijadikan sebagai syarat utama membolehkan Cuba mencapai kemerdekaan dan memastikan AS menarik keluar tentera mereka dari negara kami.

Kawasan seluas 117.6 kilometer persegi itu adalah teluk semula jadi milik Cuba yang musnah teruk akibat kehadiran tentera AS sejak 1903. Latihan ketenteraan yang serius telah mengakibatkan kemusnahan ekologi, apa lagi mereka turut menggunakan teluk itu untuk menempatkan kapal selam nuklear.

Ketika menggariskan Perlembagaan Cuba pada 1902, AS berjaya menyelitkan satu perundangan yang dikenali sejarah sebagai Pindaan Platt (nama sempena Senator AS yang menulisnya). Perundangan berkenaan diluluskan Kongres AS dan ditandatangani Presiden McKlinley, yang memberikan hak kepada AS untuk campur tangan dalam hal ehwal Cuba pada bila-bila masa mereka berasakan ‘kemerdekaan Cuba’ diancam. Pada masa sama, ia turut memastikan republik baru itu tunduk kepada beberapa siri konsesi.

Akibatnya, pada 1903 Kerajaan Cuba terpaksa menandatangani perjanjian yang ‘melahirkan’ Pangkalan Guantanamao, yang antara lain menyatakan bahawa tempoh sewaan hak milik hanya boleh dimansuhkan sekiranya kedua-dua pihak mencapai persetujuan.

Jabatan Perbendaharaan AS, yang bertanggungjawab membayar sewaan, setiap tahun mengeluar cek bernilai AS4,085 (35 sen setiap hektar). Bagaimanapun, Kerajaan Cuba tidak pernah menunaikan cek ini sebagai tanda harga diri dan tidak bersetuju dengan kehadiran AS secara haram di dalam wilayah Cuba.

Sebelum Revolusi Cuba, pangkalan ini popular di kalangan rakyat tempatan sebagai tempat pelacuran, dadah dan perjudian. Bagaimanapun, selepas 1959 pentadbiran AS membuang lebih 3,000 kakitangan terdiri daripada rakyat Cuba dan hari ini, hanya 10 rakyat Cuba dibenarkan bertugas di sana. Sejak itu juga bermulanya siri provokasi yang telah mengorbankan banyak nyawa tentera dan rakyat biasa Cuba.

Kerajaan Cuba telah banyak kali mengumumkan mereka tidak akan menerima sebarang rundingan membabitkan kawasan yang diduduki secara haram, bahkan seluruh rakyat Cuba mendesak AS menarik keluar semua tentera asing yang berada di teluk itu, tanpa sebarang syarat.

Cuba juga amat serius apabila menegaskan bahawa mereka tidak akan mendapatkan semula Teluk Guantanamao secara paksa dan akan menunggu dengan sabar, sehingga keadilan menyebelahi mereka.

Dengan pembangunan teknologi ketenteraan dan senjata yang amat pantas dalam tempoh 20 tahun terakhir ini, peranan AS sebagai ‘polis’ di kepulauan Caribbean sebenarnya telah berakhir, malahan kehadiran tentera mereka di wilayah itu juga tidak lagi relevan. Bagaimanapun, tentera AS terus berada di Teluk Guantanamao untuk mengaibkan rakyat dan Kerajaan Cuba.

Sebaliknya, rejim (George) Bush mendapat peranan baru untuk menyegarkan semula kem tahanan yang semakin suram itu. Ia menjadi kem tahanan bagi mereka yang dianggap pengganas.

Sama seperti Kem Abu Ghraib dan kemungkinan penjara ‘rahsia’ lain yang tidak kita ketahui, tahanan di Guantanamao tidak dianggap sebagai tahanan perang (POW), mereka tidak tertakluk di bawah perundangan AS atau mana-mana negara. Justeru, sebaik saja mereka memasuki kem tahanan terbabit, mereka akan hilang status sebagai manusia yang mempunyai hak asasi kemanusiaan.

Undang-undang manusia terhapus sebaik saja mereka menjejakkan kaki ke Kem Guantanamao, dan tahanan seolah-olah berada di dalam sebuah lubang hitam yang gelap gelita.

Pada 19 Januari, 2005, bagi meluahkan perasaan marah rakyat Cuba terhadap kekejaman yang dilakukan ke atas tahanan di Pangkalan Tentera AS di Guantanamao, Kementerian Hal Ehwal Luar Cuba menyerahkan kepada pihak berkuasa AS di Havana dan Washington satu nota diplomatik - mengutuk tindakan AS mencabul hak asasi manusia setiap hari di dalam wilayah Cuba yang diduduki secara haram.

Nota itu mendesak AS menamatkan serta merta semua tindakan tidak berperikemanusiaan dan jenayah yang dilakukan ke atas tahanan di kem itu.

Nota berkenaan turut mengingatkan Kerajaan AS bahawa kekejaman di kem berkenaan dan hakikat bahawa mereka menggunakan wilayah yang diduduki secara haram di Cuba sebagai penjara, adalah tindakan yang mencabul beberapa undang-undang antarabangsa dan undang-undang kemanusiaan.

Malahan, tindakan itu turut mencabul Perjanjian Arang Batu dan Stesen Tentera Laut yang ditandatangani pada Februari, 1903, antara Kerajaan AS dan Cuba. membabitkan syarat tidak adil dan tidak menguntungkan negara kami (Cuba), yang maruah kemerdekaannya tertakluk kepada syarat yang digariskan Perjanjian Platt.

Mengikut Artikel 11 perjanjian berkenaan, Kerajaan AS akan melakukan segala yang terdaya untuk memastikan wilayah terbabit (Guantanamao) digunakan secara eksklusif sebagai tempat simpanan arang batu atau stesen tentera laut, dan bukan untuk tujuan lain.

Juga adalah penting untuk mengingatkan bahawa pihak berkuasa Cuba hanya diberitahu - tanpa sebarang rundingan - mengenai keputusan Kerajaan AS untuk memindahkan satu kumpulan tahanan perang Afghanistan ke stesen tentera AS di Guantanamao.

Kerajaan Cuba memaklumkan dalam satu kenyataan bertarikh 11 Januari, 2002, bahawa: “Walaupun perpindahan tahanan perang asing oleh kerajaan AS ke salah satu kawasan tentera yang terletak dalam wilayah Cuba yang kami sendiri dinafikan hak untuk melaksanakan perundangan dan ia tidak selari dengan syarat kewujudan kawasan itu, kami tidak akan mencipta sebarang halangan kepada perkembangan operasi terbabit.”

Malahan, kenyataan itu turut menekankan bahawa kerajaan kami telah ‘menerima penjelasan yang memuaskan hati dari pihak berkuasa AS dalam konteks tahanan di sana menerima layanan yang mencukupi dan berperikemanusiaan.’

Bagaimanapun, realiti yang dialami kira-kira 300 tahanan (statistik yang dilaporkan media) di Pangkalan Tentera Laut Guantanamao, mendedahkan sikap double standards AS yang memanipulasikan kempen yang kononnya bagi menjaga hak asasi manusia.

Tindakan menahan tahanan asing tanpa sebarang perbicaraan, diburukkan dengan kegiatan menyeksa dan layanan tidak berperikemanusiaan ke atas tahanan adalah pencabulan hak asasi manusia yang termaktub pelbagai perjanjian dan konvensyen antarabangsa, terutama Deklarasi Sejagat Hak Asasi Manusia.

Dengan sikap hipokrit ini, AS mempamerkan kepalsuan dalam kenyataan kepada dunia dan sekali lagi membohongi Kerajaan Cuba, rakyatnya serta masyarakat antarabangsa dengan menyembunyikan kelakuan kejam dan mengaibkan tahanan di Teluk Guantanamao. Tindakan ini boleh dibandingkan dengan kekejaman tentera AS di Penjara Abu Ghraib dan beberapa kem tahanan AS lain di wilayah Iraq yang dicerobohinya.

Justeru, Cuba menyertai masyarakat antarabangsa lain mendesak AS segera menamatkan semua kekejaman ke atas tahanan di Teluk Guantanamao, apa lagi ia dilakukan di wilayah yang diduduki secara haram di Cuba.

No comments: